Bértranszparencia Tudástár

A bértranszparencia témája nagyon szerteágazó, sokféle szempontból lehet (sőt, kell) megközelíteni. A Tudástárban olyan írásokat közlünk, amik szerintünk fontosak lehetnek a téma tárgyalásakor. Az oldalt folyamatosan bővítjük, ezért érdemes rendszeresen látogatni, vagy feliratkozni a Fair Pay Hírlevélre, hogy az új cikkekről, hírekről minél hamarabb értesülhess!

Feliratkozom a hírlevélre!
Jelentéstételi kötelezettségre példák
By looka_production_207228896 February 16, 2025
Inspiráció gyanánt összegyűjtöttünk néhány külföldi "gender pay gap report"-ot, vagyis publikus vállalati jelentést a nemi bérkülönbségekről. Az egyes országokban eltérőek lehetnek a jogi rendelkezések, így ezeket nem érdemes mintaként használni, de jól mutatják az irányt, amit meg lehet célozni, akár már most, a pontos magyarországi szabályozás ismerete nélkül.
Vezetők irodában örülnek a bértranszparencia üzleti előnyeinek
By looka_production_207228896 February 5, 2025
A bértranszparencia nemcsak a törvényi előírások betartása miatt fontos, hanem ha jól csináljuk, üzleti szempontból is megéri. Hozzájárul egy igazságosabb és versenyképesebb szervezeti kultúrához, így segít a teljesítmény fokozásában, a fluktuáció csökkentésében, a tehetséges munkavállalók bevonzásában. A The Josh Bershin Company 2023-as globális felmérése számszerűsíti is ezeket az előnyöket.
Nemek közötti egyenlőség - kék és rózsaszín figurák
January 7, 2025
A nemek közötti egyenlőségért folytatott küzdelem egyik fontos eleme a bérkülönbségek felszámolása. Ez azonban csak egy része annak a komplex problémának, amely a nemek közötti teljes egyenlőség elérését akadályozza. Az alábbiakban azt vizsgáljuk, hogyan illeszkedik a bérkülönbségek csökkentésére irányuló erőfeszítés az összképbe. A nemek közötti egyenlőség: hol állunk most? A nemek közötti egyenlőségért folytatott mozgalmak hosszú múltra tekintenek vissza, a választójogért küzdő szüfrazsett-mozgalomtól kezdve a 20. század második felének feminista mozgalmaiig. Az oktatás, a politikai képviselet, és a munkahelyi esélyegyenlőség terén elért eredmények globális szinten komoly előrelépést hoztak. Azonban a Világgazdasági Fórum (WEF) által évente kiadott Globális Nemek Közötti Egyenlőségi Jelentés szerint a teljes nemi egyenlőség elérése még mindig messze van. A 2024-es jelentés alapján a jelenlegi ütem mellett további 134 évre, vagyis 5 generációváltásra lenne szükség a teljes nemi egyenlőség eléréséhez. A jelentés 146 országot vizsgált 2024-ben és a nemek közötti különbség indexe 68,5%-on áll, ami minimális javulást jelent 2023-hoz képest. Az első helyezett Izland, 93,5%-kal, a top 10-ben további 6 európai ország van (Finnország, Norvégia, Svédország, Németország, Írország, Spanyolország), és Új-Zéland, Nicaragua és Namíbia. Európa a legjobban szereplő régió, összesített eredménye 75%. Magyarország 68%-kal a 101. a listán 2024-ben, két helyet visszacsúszva 2023-hoz képest. A 2006-ban indult Global Gender Gap Index négy kulcsfontosságú dimenzióban nézi a nemek közötti egyenlőség kérdését: gazdasági részvétel és lehetőség (ez alatt jelenik meg a bérkülönbségek kérdésköre) iskolai végzettség, egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés, politikai felhatalmazás.  Nézzük ezeket részletesebben is. 1. Gazdasági részvétel és lehetőség: A nemek közötti egyenlőség vizsgálata a munkavállalási és jövedelemszerzési lehetőségek, valamint a bérkülönbségek szempontjából. Ide tartozik, hogy a nők és férfiak milyen arányban vesznek részt a munkaerőpiacon, milyen pozíciókat töltenek be, és milyen fizetést kapnak hasonló munkakörökben. A különbségek egyik oka, hogy a nők a világon mindenhol nagyobb arányban vállalnak nem fizetett házimunkát és gondozási feladatokat. A Nemek Közötti Egyenlőség Európai Intézete szerint az EU-ban a párban élők közül a nők 21%-a nem dolgozott, a partner pedig egyedülálló kereső volt a családban. Míg a férfiaknak csak 6%-a volt ilyen helyzetben. A bérkülönbségek megszüntetése azért kulcsfontosságú, mivel a fizetések közötti egyenlőtlenségek közvetlen hatással vannak a nők gazdasági függetlenségére. Az OECD szerint a nemek közötti bérkülönbség átlagosan 13,5% globális szinten, de országonként jelentős eltérések vannak: Izland: Kevesebb mint 5% (a világ egyik legjobb eredménye). Egyesült Államok: Körülbelül 16%. Japán: Több mint 20%. Az EU-ban az O ECD adatai szerint 2022-ben 14,8% volt a bérszakadék, Magyarországon 11,2 százalék. 2. Iskolai végzettség: A nők és férfiak közötti különbségek értékelése az oktatáshoz való hozzáférés és a végzettségi szintek tekintetében. Fontos szempont, hogy mindkét nem számára elérhető-e az alap-, közép- és felsőfokú oktatás, valamint milyen arányban fejezik be a tanulmányaikat. Az oktatás és a szakmai előmenetel területén továbbra is jelentős szakadékok vannak, különösen STEM-területeken (tudomány, technológia, mérnöki tudományok és matematika). Az UNESCO adatai szerint a női kutatók aránya világszerte mindössze 33%. Az ilyen strukturális egyenlőtlenségek hozzájárulnak ahhoz, hogy a nők gyakran alacsonyabb pozíciókban vagy kevésbé jól fizetett ágazatokban dolgoznak. 3. Egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés: Ez magában foglalja az egészséges életkilátásokat, a születéskor várható élettartamot, valamint a szexuális és reproduktív egészségügyi szolgáltatások elérhetőségét. A nemek közötti különbségek az egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés terén több tényezőből fakadhatnak. Biológiai és egészségügyi különbségek: A nők és férfiak eltérő egészségügyi szükségletekkel rendelkeznek. Például a nők számára fontosak a szexuális és reproduktív egészségügyi szolgáltatások (pl. terhességgondozás, szülészeti ellátás), amelyek hiánya vagy rossz minősége jelentős egészségügyi kockázatokat jelenthet. Kulturális és társadalmi tényezők: Egyes társadalmakban a nők kevésbé férnek hozzá az egészségügyi szolgáltatásokhoz, például anyagi okokból, alacsonyabb társadalmi státuszuk miatt, vagy mert a döntéshozás az ellátás igénybevételéről a férfiak kezében van. Sztereotípiák és diszkrimináció: Az egészségügyi szakemberek hozzáállása is befolyásolhatja a különbségeket, például amikor a női betegek panaszait kevésbé veszik komolyan, vagy ha a férfiakat kevésbé ösztönzik rendszeres egészségügyi szűrésekre. 4. A politikai részvétel és döntéshozatal fontossága A nemek közötti egyenlőség terén a politikai képviselet kulcsszerepet játszik. Olyan kérdések tartoznak ide, mint például hogy milyen arányban töltenek be nők és férfiak vezető pozíciókat, például a parlamentben vagy kormányzati szerepekben, és hogyan vesznek részt a politikai döntéshozatalban. Az olyan országok, mint Finnország és Új-Zéland, ahol a politikai vezetők között magasabb a nők aránya, szignifikánsan nagyobb előrelépést értek el a nemi egyenlőség terén. Jacinda Ardern volt új-zélandi miniszterelnök például prioritásként kezelte a gyermekgondozás támogatását és a munka-magánélet egyensúlyának javítását, ami közvetetten segítette a bérkülönbségek csökkentését is. A bérkülönbségek csökkentése tehát az egyik legfontosabb lépés a nemek közötti egyenlőség felé, de nem szabad önmagában kezelni. Az oktatás (például a lányok STEM-oktatásának) ösztönzése, a társadalmi normák átalakítása (például a házimunka és gondozási feladatok egyenlő megosztása), a politikai részvétel és a családbarát politikák mind hozzájárulnak ahhoz, hogy egy valóban egyenlő társadalmat hozzunk létre. Az eddigi eredmények azt mutatják, hogy a komplex megközelítés a leghatékonyabb, illetve van szerepe a szabályozási szigornak is. Az izlandi modell más országok számára is mintául szolgálhat, és de ahogy az izlandi mondás tartja: "Litlu skrefin skipta máli" – azaz „A kis lépések számítanak.” Források: Világgazdasági Fórum (WEF) által kiadott éves jelentés OECD statisztikák UNESCO weboldala A Nemek Közötti Egyenlőség Európai Intézete Az izlandi kormány weboldala ENSZ összefoglaló Izland esélyegyenlőségi politikájáról Photo credit: Magda Ehlers / Pexels
Mérlegen két sakkfigura reprezentálja a nemek közötti különbségeket
December 8, 2024
A béregyenlőségért folytatott küzdelem több mint fél évszázadra nyúlik vissza. Az út, amely az EU 2023-as bérátláthatósági irányelvéhez vezetett, sokszínű, és különböző régiók különböző időszakokban játszottak benne kulcsszerepet. Nézzük meg, honnan indult a történet, és milyen mérföldköveken keresztül jutottunk el idáig! Az első lépések: Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) egyezménye Az “egyenlő értékű munkáért egyenlő bérezés” mint nemzetközileg elismert alapvető jog gyökerei az ILO 1951-ös, a munkahelyi nemi diszkriminációt elítélő 100. konvenciójáig nyúlnak vissza. Skandinávia: Az egyenlőség úttörői A skandináv országok közül Norvégia volt az első, amely 1959-ben ratifikálta az ILO egyezményét, Dánia 1960-ban követte a példát, míg Svédország 1962-ben. Mindhárom országban az 1970-es évektől kezdve aktívan küzdöttek a béregyenlőségért. Ennek eredményeként ezek az országok ma a világ legkisebb bérkülönbségeivel büszkélkedhetnek. Norvégiában például a nemek közötti bérszakadék mindössze 13%, míg Svédországban is az OECD-átlag alatt marad. Ez a siker részben a szociális párbeszédre és a progresszív társadalmi szemléletre vezethető vissza. Jogi útvesztők az Amerikai Egyesült Államokban Az Egyesült Államokban a béregyenlőség története hivatalosan a Kennedy elnök által 1963-ban aláírt Equal Pay Act-tel kezdődött, amely megkövetelte az azonos munkáért járó egyenlő bérezést. Ezt követően a nők egyenjogúságáról szóló alkotmánymódosítási javaslatot a Kongresszus 1972. március 22-én fogadta el, amely nemtől függetlenül garantálja a törvény szerinti jogok egyenlőségét minden személy számára (a korszak iránt érdeklődőknek ajánlott a Mrs. America című sorozat megtekintése). Évtizedeken át tartó hercehurca után ma sem egyértelmű a jogi helyzet: vezető amerikai alkotmánytudósok szerint az Egyenlő Jogok Kiegészítése 2020-ban teljesítette a ratifikációhoz szükséges követelményeket, és bekerült az alkotmányba. Hivatalosan ugyanakkor a Szövetségi Nyilvántartásban nem került közzétételre az alkotmány 28. módosításaként. A politikai, kulturális és strukturális akadályoknak köszönhetően az USA még mindig komolyan küzd a bérszakadékkal: a Pew Research tanulmánya szerint a nemek közötti bérszakadék 2020-ban 18%-os volt, ami közel azonos a 2000-es értékkel. (Ez a különbség jelentősen eltér a származás és az iskolai végzettség szerint, a dél-amerikai származású és afro-amerikai nők nagyobb szakadékot tapasztalnak, mint fehér és ázsiai-amerikai nőtársaik.) Az Egyesült Királyság és az Equal Pay Act Az 1964-es brit parlamenti választások során a Munkáspárt programja tartalmazta az „egyenlő munkáért egyenlő bér” jogának ígéretét, de megvalósítására még évekig kellett várni. Az 1968-as Ford-gyári varrónők sztrájkja kulcsszerepet játszott a kérdés parlamenti napirendre tűzésében, amit végül az 1970-es Equal Pay Act mondott ki. A törvény 1975. december 29-én lépett hatályba, és azóta több módosítás is történt az EU-s jogszabályokhoz való igazodás érdekében. Az átláthatóságot elősegítő kezdeményezések, például a vállalatok béradatairól szóló éves jelentések, kulcsfontosságú szerepet játszottak a bérszakadék 10% alá csökkentésében. Az EU és a bérátláthatósági irányelv Az 1957-es Római Szerződés az EU alapelveként rögzítette a férfiak és nők egyenlő munkáért egyenlő bérezés elvét. Ezt követően az ENSZ a nőkkel szembeni megkülönböztetés minden formájának felszámolásáról szóló 1979-es egyezménye, az EU 2000-ben elfogadott Alapjogi Chartája kövezték ki az utat a 2006/54/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvig, ami kimondta, hogy az ugyanazért a munkáért vagy egyenlő értékűnek tekintett munkáért járó díjazás minden vonatkozásában és minden feltételében meg kell szüntetni a nemi alapon történő közvetlen és közvetett megkülönböztetést. Ennek ellenére az EU-ban továbbra is magas (2020-ban 13%-os) volt a nemek közötti bérkülönbség. A bérek és a bérezési rendszerek átláthatóságának, valamint az egyenlő értékű munka fogalmával kapcsolatos jogbiztonságnak a hiánya megnehezíti a diszkrimináció felismerését és bizonyítását, a megkülönböztetés elszenvedői előtt álló eljárási akadályok pedig hátráltatják az egyenlő díjazás elvének érvényesülését. Ezért is vált szükségessé az Európai Bizottság 2020–2025 közötti időszakra szóló nemi esélyegyenlőségi stratégiájának megfogalmazása. A stratégiában megfogalmazott szakpolitikai célkitűzések és intézkedések azt szolgálják, hogy Európa 2025-ig jelentős előrelépést tegyen a nemek közötti egyenlőség megvalósulása felé. A cél egy olyan európai társadalom, ahol nők és férfiak, lányok és fiúk – sokféleségük ellenére – valamennyien szabadon választhatják meg életútjukat, egyenlő esélyt kapnak a boldoguláshoz, és az európai társadalom egyenértékű résztvevői vagy akár vezetői is lehetnek. A stratégia egyik fő elemeként született meg a bértranszparencia irányelve 2023-ban, melynek célja, hogy átláthatóbbá tegye a bérstruktúrákat, és csökkentse a nemek közötti bérszakadékot. Az élenjáró országok, például Belgium, mindössze 1,1%-os bérkülönbséggel példát mutatnak, míg más tagállamokban, például Lettországban, ez az érték továbbra is jelentős, 24,9% körüli. Magyarország: középmezőnyben a nemek közötti bérszakadék Magyarországon a béregyenlőség témája az EU-s csatlakozást követően került a figyelem középpontjába. Az Eurostat adatai szerint hazánkban a nők átlagosan 17-18%-kal keresnek kevesebbet, mint a férfiak, amely a középmezőnybe helyezi Magyarországot az EU tagállamai között. Az EU bérátláthatósági irányelve esélyt adhat arra, hogy a magyar munkaadók is nagyobb hangsúlyt fektessenek a transzparenciára és az egyenlőségre. Mennyire eredményes a bérszakadék csökkentése? A bérszakadék mértéke szoros kapcsolatot mutat azzal, hogy egy ország mennyi ideje és milyen intenzitással foglalkozik a kérdéssel. Míg az olyan országok, mint Belgium és Norvégia, már évtizedek óta kiemelten kezelik a béregyenlőséget, addig más régiókban, például Dél-Koreában, ahol a bérszakadék a legnagyobb (31,2%), az intézkedések viszonylag későn indultak el. Az átláthatóság és a jogszabályok tehát alapvető fontosságúak a béregyenlőség megteremtésében. Források: ITUC (International Trade Union Confederation) Policy Brief – Trade union action to promote equal pay for work of equal value Taylor, B., A Brief History of Women’s Fight for Equal Pay , 2014 Equal Rights Amendment mozgalom oldala Európai Bizottság weboldala , https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/policies/justice-and-fundamental-rights/gender-equality/equal-pay/gender-pay-gap-situation-eu_en , szabályozásai Kochhar, R., The enduring grip of the gender pay gap , Pew Research Center, 2023 Photo credit: Cottonbro studio from Pexels
Share by: